Porady

W czasach kryzysu gospodarczego i rosnących cen paliw, każdy z użytkowników czterech kółek liczy złotówki. Jeśli już mamy auto i nie zamierzamy go zmieniać musi pogodzić się z wyborem, jednak gdy przychodzi kupić nowy samochód zadajemy sobie pytanie: A jaki samochód się opłaca kupić? Jaki samochód nie będzie dużo palić? Potrzebuję coś co dowiezie dzieci do szkoły a mnie do pracy, co wybrać? Na te wszystkie pytania odpowie praktycznie tylko jeden element – serce wozu, czyli silnik.

Dawno temu jako pierwszy silnik uznano koło. Później powstawały wiatraki, silniki atmosferyczne oraz znane już nam bardziej silniki parowe. Jednak żaden z nich nas obecnie interesuje. Wszystko to zamierzchłe czasy. Dopiero od roku 1913 w fabryce Henry’ego Forda powstała pierwsza linia produkcyjna aut użytkowych. Wtedy to zaczęły mieć znaczenie takie wartości jak: moc silnika czy moment obrotowy.

 

Przy zakupie auta często kupcy zastanawiają się czy moc silnika bardzo wpływa na spalanie auta. Można to bardzo obrazowo wyjaśnić na przykładzie z przymrużeniem oka. Wyobraźcie sobie Państwo, że macie wysokiego, potężnie zbudowanego kolegę, oraz obok niego stoi jego piękna żona mierząca nie więcej niż półtorej metra na szpilkach a talię ma szczuplejszą niż udo swojego małżonka. Myślicie, że oni potrzebują tyle samo jedzenia? Tak samo właśnie jest z autami, jeśli auto jest mocniejsze (wartość najczęściej określana w koniach mechanicznych) to musi więcej spalać. Gdyby silnik mocniejszy i słabszy zabierał i spalał tyle samo paliwa, można by uznać mocniejsze auto za perpetum mobile a twórcę jako czarodzieja.
Trzeba również dodać, że na moc silnika wpływa naturalnie określony moment obrotowy, a wartość ta jest mnożona przez moc obrotową, dlatego także moment obrotowy wpływa na spalanie paliwa.

 

Czym są w takim razie te całe konie mechaniczne? Określenie to wywodzi się z Wielkiej Brytanii. W wraju tym moc zamiast określać w kW (kilowatach) określa się jako HP (horse Power). W wielu krajach również wygląda to inaczej, w Japonii, Niemczech i Włoszech również wprowadzono inne oznaczenia jednak dla standardu w końcowej wersji zastosowano konie mechaniczne. Początkowo wersje oznaczenia różniły się od siebie nawet do 1, 4% uznanej mocy pojazdu co mogło niestety czasem zmylić potencjalnego kupca.

 

Zaletą małych silników są także niższe koszty opłat ubezpieczenia za samochód.

Szukaj - Katalog Firm

Porady

Polecamy