Porady

Samochód elektryczny

Samochody kupujemy i będziemy kupować. W czasach, w których statystycznie na każdego mieszkańca Ziemi wypada 2, 5 samochodu, mało kto wyobraża sobie życie bez dogodności, jakie przynosi nam własne auto. Kupując nowy samochód, ostateczna decyzję o jego wyborze podejmujemy na podstawie wielu czynników. Najbardziej rozpatrywanym przez potencjalnego klienta salonu bądź komisu, jest bez wątpienia średnie spalanie auta i osiągi jakimi dysponuje.
Mniejszy znaczy oszczędniejszy.


Technologie, jakimi dysponują obecnie producenci samochodów, mają za zadanie przyciągnąć klienta największą oszczędnością dla użytkownika auta, jaką jest spalanie. Wydatki statystycznego Polaka na paliwo miesięcznie wahają się w granicach 340-1000 złotych. Przy rosnących ciągle cenach paliw, przedział ten może tylko rosnąć. Nie ma więc mowy o jakimkolwiek zaoszczędzeniu choć drobnej kwoty.


Sytuację taka spowodowana jest coraz mniejszymi zasobami paliw kopalnianych takich jak ropa i gaz ziemny. To dwa motory napędzające obecny świat motoryzacji. W niedługim czasie sytuacja może znacznie odmienić. Zasoby te są surowcami, których odnawianie trwa miliony lat, a ich dostępność niedługo się skończy. Dlatego też posiadanie auta o napędzie spalinowym staje coraz mniej rentownym. Dlatego też koncerny samochodowe zastosowały źródło energii, którego mamy spore zapasy. Chodzi mianowicie o prąd elektryczny. Nie wypada nawet dyskutować, że rozwiązanie te było strzałem w dziesiątkę. Od jakiegoś czasu możemy być świadkami coraz większego rozwoju popularności samochodów hybrydowych. Połączenie napędu spalinowego z elektrycznym staje się coraz częściej wybieranym napędem, przez kupujących nowy samochód. Plusy tego rozwiązania są dwa, mianowicie niższe spalanie oraz lepsze osiągi samochodu. Co do zużycia paliwa, mniejszy silnik znaczy oszczędniejszy. Stratę mocy po zmniejszeniu silnika rekompensuje się coraz lepszymi silnikami elektrycznymi. To one również zapewniają lepszy moment obrotowy niż w przypadku silników spalinowych. Dzięki temu znacznie poprawia się przyspieszenie auta. Systemy odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania, praktycznie pokrywa już zapotrzebowania układu elektrycznego. Jest to prosty przepis na zaoszczędzeniu na paliwie. Mniejszy silnik spalinowy + silnik elektryczny = ta sama moc, lepsze osiągi, mniejsze spalanie i ostatecznie oszczędność. Coraz częściej stosuje się połączenie silnika diesla z napędem elektrycznym. Obecnie jest to najoszczędniejsze rozwiązanie, jakim może dysponować statystyczny Kowalski.

 

A może tylko prąd?

Popularność silników hybrydowych wznowiła prace nad zastosowaniem silnika elektrycznego, jako jedyny system napędowy samochodu. Na dzień dzisiejszy, kilka firm produkuje już seryjnie takie auta. Rozwiązanie te niestety nie przyjmują się na razie z takim sukcesem jak hybryda. Mimo, że napęd taki zużywa dużo mniej energii, nie oznacza jak na razie, że jest wygodniejszy i oszczędniejszy. Po pierwsze są autami bardziej awaryjnymi, dlatego wrastają koszty eksploatacji i ewentualnych napraw. Do tego dochodzi wysoka cena części aut, oraz nikła ilość warsztatów zajmujących się tego typu naprawami. Zaopatrywanie samochodu w potrzebną do jego funkcjonowania energię, także sprawia niemało problemów. W tym wypadku systemy odzyskiwania energii nie są w stanie zaopatrzyć w nią cały układ, dlatego niezbędne jest doładowywanie akumulatorów. Niestety stacji, na których moglibyśmy „zatankować” auto elektryczne jest w Polsce jak na lekarstwo, a sam proces uzupełniania zapasów energii twa minimum 3 godziny. Ze słabym zasięgiem, jaki maja takie auta na jednym, pełnym naładowaniu, staje się to bardzo niewygodne rozwiązanie. Na długich trasach zupełnie odpada.

 

Silniki spalinowe znikną…

Zastosowanie silników elektrycznych w przemyśle motoryzacyjnym, jest gigantycznym krokiem na przód, w rozwoju tej dziedziny techniki. Dla kierowcy oznacza oszczędność na eksploatacji samochodu, dla środowiska mniejszą emisję spalin. W obecnych czasach, każdy, kto zastanawia się nad kupnem nowego auta, powinien rozważyć wybór hybrydy. Mimo wyższych cen takich aut, w ogólnym rozrachunku, po kilku latach użytkowania znacznie mniej „odchudza z pieniędzy” portfel kierowcy.

Porady

10 absurdów o oponach - Mity lat 90-tych

Obalamy mity rozpowszechniane od ponad dwóch dekad Koniec ubiegłego wieku przeniósł wiele mitów na temat opon do ...

Dlaczego opony Run Flat są droższe?

Branża motoryzacyjna korzysta ze specyficznego języka naszpikowanego często niezrozumiałymi dla postronnych osób terminami. Jeśli wsłuchać się w rozmowę dwóch mechaników ...

Prawo jazdy – jak sfinansować kurs?

Posiadanie prawa jazdy to marzenie wielu młodych ludzi. Niestety, zdobycie go nie je...

Podróże

Podróż samochodem przez Toskanię

Chciałbyś odpocząć od miasta, tłoku? Potrzebujesz spokoju, piękna krajobrazów? Więc zapraszamy na podróż do do Toskanii! Zarezerwuj lot do Florencji i ...

Kiedy będziemy potrzebowali zielonej karty?

Podróżowanie samochodem dla wielu osób jest przyjemnością, inni nieco mniej lubią prowadzić auto. Jednak za każdym razem musimy posiadać odpowiednie ub...

Na wakacje wypożyczonym kamperem

Już niedługo wakacje i warto zastanowić się nad tym jak je ciekawie spędzić. Może w tym roku wybierzesz się np. do...

Przejdź: Podróże