Porady

Instalacja LPG w samochodzieSamochodowe instalacje gazowe cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego, ceny benzyny i ropy są windowane do kwot ocierających się o absurd i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie miałoby się to zmienić. Montaż LPG może być lekarstwem na wysokie rachunki za paliwo, ale należy pamiętać, że samochód z takim zasilaniem wymagał będzie wzmożonej troski.

Szczególną uwagą należy wykazać się już na etapie samego montażu. Czynność ta powinna być powierzona jedynie wykwalifikowanym fachowcom, ponieważ już sam montaż instalacji gazowej nie jest prostą sprawą, nie wspominając o doborze odpowiednich podzespołów i zestrojeniu całości. Butla została założona, wszystko pięknie działa i co dalej? Lać i jeździć? Nie do końca.

 

LPG TO NIE TYLKO OSZCZĘDNOŚCI, ALE TEŻ OBOWIĄZKI

Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że silniki benzynowe, jak sama nazwa wskazuje, nie były projektowane z myślą o spalaniu gazu. Z tego właśnie powodu pojazd taki, należy otoczyć szczególną opieką. Oszczędzanie każdej złotówki, bardzo szybko może odbić się czkawką. Dobrą praktyką okaże się tankowanie jedynie na sprawdzonych stacjach, nawet jeżeli cena za litr gazu miałaby okazać się wyższa. Jakościowe paliwo to mniejsze spalanie, więc suma summarum i tak wyjdziemy na swoje. Ale sam gaz to nie wszystko, baku na benzynę również nie można traktować po macoszemu. Bardzo ważne jest utrzymywanie odpowiednio wysokiego poziomu paliwa - jazda na lpg z prawie pustym bakiem, szybko doprowadzi do zatarcia pompy paliwowej. A skoro już o benzynie mowa - wielu kierowców totalnie zaniedbuje układ wtryskowy. Mało kto stosuje zasadę "tysiąc km. na gazie, sto na benzynie". Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ podczas jazdy na gazie, wtrysk paliwa, w zależności od jego rodzaju, nie pracuje lub pracuje nie będąc smarowanym. Problem ten nie występuje jeżeli instalacja dopuszcza także na podawanie niewielkich dawek benzyny. Jeżeli jednak nie posiadamy takiego udogodnienia, to ignorowanie reguły 1000/100 może skończyć się remontem układu wtryskowego, a to już będzie kosztować znacznie więcej niż kilkadziesiąt zł. Warto o tym pomyśleć. Kolejną czynnością na liście jest okresowa regulacja lpg oraz regularna wymiana filtrów. Warto też dokonywać wymian oleju w silniku nieco częściej niż przewidziała to fabryka.

 

NA CO GAZ MOŻE WPŁYWAĆ NEGATYWNIE?

Jeżdżąc na gazie nie można niestety uniknąć pewnych wydatków. Znacznie bardziej będzie obciążony układ zapłonowy samochodu, co doprowadzi do jego szybszego zużycia. Dzieje się tak ponieważ lpg charakteryzuje się wyższą liczbą oktanową (benzyna- 95, 98, LPG- 105), co za tym idzie- trudniej taką mieszankę zapalić. Co się będzie psuło? Świece zapłonowe, kable wysokiego napięcia, kopułka i palec rozdzielacza - to będzie wymagało naszej wzmożonej uwagi. Warto zaznaczyć, że wskazana jest wymiana tych elementów w komplecie, np. wymieniając kable i zostawiając świece, które wykazują już ślady zużycia, szybko będziemy musieli tą czynność powtórzyć.

 

NIE TAKIE STRASZNE LPG JAK JE MALUJĄ

Poza tym właściwie serwisowana instalacja gazowa nie wpływa negatywnie na jednostkę napędową. Między bajki można też włożyć teorie o znacznym zmniejszeniu osiągów samochodu. Gaz, jeżeli został fachowo zamontowany, może być faktycznym źródłem oszczędności, nie zabierając przy tym radości z jazdy. A w zamian wcale nie wymaga tak wiele.

Porady

Jak przygotować samochód do wiosny?

Wiosna to czas wprowadzania zmian i porządków, zarówno w domu jak i w... aucie. Zanim wyruszymy w długie trasy warto za...

Spalanie paliwa, a moc silnika

W czasach kryzysu gospodarczego i rosnących cen paliw, każdy z użytkowników czterech kółek liczy złotówki. Jeśli już mamy auto i ni...

Nie czekaj na drogowców – Ty zaskocz zimę!

Przedsmak tegorocznej zimy mamy już za sobą. Pierwsze opady śniegu niejednemu przypomniały o przykrej konieczności odśnieżania podwórek, parkingów czy dróg ...