Porady

Układ wydechowy sprawnego samochodu powinien emitować bezbarwny dym. Niekiedy mogą zdarzać się niewielkie odchylenia od normy, na przykład zimą nierozgrzany silnik czasami wydziela spaliny o barwie białej. Nietypowy kolor spalin może oznaczać także uszkodzenia, duże zużycie silnika lub awarie jego osprzętu.

Kolor spalin jest jednym z wyznaczników stanu technicznego samochodu. Może być ostrzeżeniem dla właściciela auta, że najwyższy czas odwiedzić mechanika. Dodatkowo, intensywny kolor spalin może być także przestrogą przed kupnem używanego pojazdu, mogącego cierpieć na szereg problemów, których usunięcie może pochłonąć wiele tysięcy złotych. Równocześnie trzeba też pamiętać, aby nie ulegać niepotrzebnej panice. Zacznijmy od podstaw.

Czym są spaliny?

- Spaliny to potoczna nazwa gazów wydechowych. To uboczny produkt powstający w procesie spalania benzyny w silnikach benzynowych oraz oleju napędowego w silnikach Diesla. W skład gazów wydechowych wchodzą: tlenek węgla, tlenki azotu, tlenki siarki, aldehydy, ozon oraz węglowodory. Dopuszczalna ilość poszczególnych związków (na przykład tlenków azotu) w emitowanych przez auta spalinach regulowana jest przez normy EURO. Gazy wydechowe są usuwane z silnika za pomocą układu wydechowego. Składa się on z kolektora wydechowego, katalizatora z sondami lambda (jedną umieszczoną przed, a drugą za katalizatorem), tłumika i rury wydechowej. We współczesnych silnikach Diesla stosuje się obecnie także filtry cząstek stałych. Układ wydechowy dba nie tylko o usuwanie spalin, ale również o ich oczyszczanie ze szkodliwych substancji. - tłumaczy Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w aucie mającym sprawny silnik i osprzęt z rury wydechowej powinien wydobywać się bezbarwny dym. Jakie składniki nadają mu zabarwienie? Najczęściej jest to sadza, odpowiedzialna głównie za nadawanie gazom wydechowym barwy czarnej, oraz niespalone do końca cząstki węglowodorów.

Chwilowa zmiana barwy spalin nie oznacza awarii

Zimą auta z nierozgrzanymi, dopiero co uruchomionymi silnikami, mogą emitować spaliny o białej barwie. Dzieje się tak dlatego, że w układzie wydechowym zgromadziła się woda i po uruchomieniu silnika zaczyna ona powoli odparowywać. Jeśli biały dym znika po rozgrzaniu silnika, na przykład po przejechaniu kilku kilometrów, nie trzeba obawiać się awarii.

Z kolei czarne spaliny generowane są przez samochody z silnikami wysokoprężnymi, które poddane zostały chwilowemu obciążeniu. Najczęściej wtedy, kiedy ich kierowca mocno dociśnie pedał gazu. W sytuacji gdy zaraz po zmniejszeniu obciążenia spaliny tracą barwę, również nie ma się czym martwić. Czasami dym w czarnym kolorze może pojawić się po zatankowaniu paliwa (oleju napędowego) złej jakości. Jeżeli po następnym tankowaniu auta na innej stacji dym z rury wydechowej traci czarny kolor, także nie ma powodów do niepokoju.

Niebezpieczna barwa spalin

Gdy biały albo czarny kolor spalin utrzymuje się przez dłuższy czas, jest to poważny sygnał ostrzegawczy dla właściciela samochodu albo dla nabywcy auta używanego. Równie niebezpieczna jest niebieska albo brunatna barwa spalin.

Spaliny o zabarwieniu czarnym

Spaliny o ciemnej barwie emitują najczęściej pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Mogą one oznaczać uszkodzenie wtryskiwaczy, przeważnie dotyczące zbyt małego ciśnienia wtrysku albo nieszczelności. To przestroga dla osób, które kupują auta używane. Warto pamiętać, że wtryskiwacze są bardzo drogie, zatem nabycie takiego samochodu od samego początku będzie wiązało się z bardzo dużymi wydatkami.

Czasami za czarną barwę spalin odpowiadają zużyte węże przy chłodnicy turbosprężarki, czyli intercoolerze. Wówczas auto nie tylko dymi na czarno, ale do tego jest słabe, a silnik pracuje wyraźnie głośniej. Cena węży, w zależności od modelu pojazdu, waha się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.

- Czarny dym pojawia się też wtedy, gdy pod maską samochodu pracuje niesprawna turbosprężarka, w której doszło już do zużycia lub uszkodzenia wirnika turbiny, koła kompresji albo łopatek zmiennej geometrii. Turbina nie jest wówczas w stanie tłoczyć odpowiedniej ilości powietrza do cylindrów. - wyjaśnia Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl
Auta z silnikami benzynowymi także mogą emitować czarne spaliny. Tutaj najczęściej przyczyną jest źle przeprowadzony tuning silnika. Powodem może być źle ustawiony (zbyt mały) kąt wyprzedzenia wtrysku, który jest modyfikowany właśnie podczas tuningowania auta.

Spaliny o zabarwieniu szarym

Układ wydechowy emituje spaliny o barwie szarej, gdy silnik otrzymuje zbyt bogatą mieszankę paliwa. Za dobór mieszanki powietrza odpowiedzialny jest komputer. Niedogrzany silnik otrzymuje bogatą mieszankę, w której jest więcej paliwa w stosunku do powietrza, aby jednostka napędowa mogła się rozgrzać. Wraz ze wzrostem temperatury silnika skład mieszanki ulega modyfikacji i zmniejsza się w niej ilość paliwa.

Jeżeli auto emituje spaliny o barwie szarej, najwyraźniej doszło do awarii któregoś z czujników, najczęściej czujnika temperatury silnika. Czujnik przekazuje do komputera błędne dane, albo nie przekazuje ich wcale, a komputer odczytuje je tak, jakby silnik był stale niedogrzany. Drugim objawem tej usterki, poza emitowaniem dymu o siwej barwie, jest zwiększone zużycie paliwa.

W silnikach z turbodoładowaniem spaliny o szarym zabarwieniu mogą oznaczać awarię turbosprężarki. W podzespole tym dochodzi wówczas do wycieków oleju silnikowego, który dostaje się do układu dolotowego silnika.

Spaliny o zabarwieniu niebieskim

Niebieskie zabarwienie spalin może czasami pojawić się wtedy, gdy jednostka napędowa nie pracowała przed dłuższy czas. Wówczas po jej rozgrzaniu niebieska barwa dymu powinna zniknąć. Jeśli jednak tak się nie dzieje, trzeba liczyć się z poważnym zużyciem silnika. Dochodzi w nim do nadmiernego spalania oleju silnikowego, zatem najczęściej z niebieską barwą spalin łączy się także wysokie zużycie oleju. Silnik ma prawo zużywać olej silnikowy, ale nie powinno ono przekroczyć jednego litra na tysiąc kilometrów.
- Wyeksploatowanie najczęściej dotyczy uszkodzenia pierścieni tłokowych oraz gładzi cylindrów. Remont tak zużytej jednostki napędowej będzie bardzo drogi. - mówi Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Spaliny o zabarwieniu białym

Biały dym z rury wydechowej może również świadczyć o awarii turbosprężarki, z której wycieka olej i przedostaje się do układu dolotowego, skąd trafia do komór spalania silnika.

Biała barwa spalin jest także oznaką uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika. Ma to miejsce zwłaszcza wtedy, gdy chmura białych spalin pojawia się podczas przyspieszania. Dodatkowym objawem jest wówczas spadek mocy silnika. Uszkodzenie uszczelki powoduje przedostawanie się do komór spalania płynu chłodniczego.

Spaliny o zabarwieniu brunatnym

Spaliny o takiej barwie oznaczają nadmierne zużycie gładzi cylindrów (spowodowane dużym zużyciem silnika, niedostatecznym smarowaniem albo dostaniem się do cylindra nieczystości, na przykład piasku podczas wymiany świec zapłonowych) i pierścieni tłokowych. W obydwu przypadkach, oprócz brunatnej barwy spalin, innymi objawami awarii są zmniejszona moc silnika oraz zwiększone zużycie paliwa i oleju silnikowego.
Barwa gazów wydechowych zdradza wiele informacji o stanie technicznym jednostki napędowej. Dlatego nie wolno jej ignorować, gdyż jest to sygnał ostrzegawczy, który pomoże uniknąć wielu poważniejszych wydatków.

Szukaj - Katalog Firm

Porady

Polecamy