Porady

Hamulce

Hamulce kluczem do bezpieczeństwa na drodze

Klocki i tarcze samochodowe to typowe części eksploatacyjne, które zużywają się z czasem, istnieją jednak sposoby na to, aby wydłużyć okres ich przydatności, a dzięki temu zaoszczędzić – jak to zrobić? My Ci podpowiemy!

Ważna zasada: używaj silnika do hamowania

Nie mówimy tutaj oczywiście o hamowaniu silnikiem w każdej sytuacji, chodzi przede wszystkim o długie zjazdy – takie postępowanie znacznie odciąży układ hamulcowy oraz pozwoli zaoszczędzić przede wszystkim na okładzinach. Warto pamiętać o tym, że tarcze hamulcowe, nawet jeżeli są wentylowane, nie zawsze mogą być w stanie poradzić sobie z wydzielanym podczas hamowania ciepłem, natomiast silnik samochodowy, dzięki wydajnemu układowi chłodzenia z pewnością da sobie radę, bez szkód dla naszego układu hamulcowego.

Warto wiedzieć, że hamowanie silnikiem to nie tylko oszczędność układu hamulcowego to także możliwość zmniejszenia zużycia paliwa – korzyści są więc podwójne! (więcej o dobrych nawykach za kółkiem > link)

Bądź przewidującym kierowcom i planuj hamowanie z wyprzedzeniem

W tym miejscu wracamy do tematu długich zjazdów — jeżeli taki się przed Tobą znajduje i wiesz już, że warto wówczas hamować silnikiem, ale zjazd jest na tyle stromy, że może to być niewystarczające, zwróć uwagę na to, aby nie dopuścić do rozwinięcia dużych szybkości — o co dokładnie chodzi? Podczas zjazdu pilnuj, aby prędkość nadmiernie nie wzrastała – osiągniesz to, delikatnie hamując przez dłuższy czas podczas jazdy, co pozwoli tarczom hamulcowym odprowadzić ciepło. Najgorsze co można w tej sytuacji zrobić to gwałtownie hamować, a następnie pozwalać autu znów się rozpędzić i powtórzyć mocne hamowanie – to zabójcze dla naszego układu hamulcowego działanie, w ten sposób można nawet „przypalić” klocki hamulcowe. Zdecydowanie odradzamy taki styl jazdy.

Odpowiednie planowane hamowania dotyczy jednak nie tylko zjazdów, zasadę tą wykorzystywać należy również w mieście – operowanie hamulcem i gazem warto uzależnić od sygnalizacji świetlnej, która jeżeli jest widoczna z dalekiej odległości, pozwala na odpowiednie reakcje takie jak puszczenie nogi z gazu i spokojne dojechanie, w przypadku gdy widzimy czerwone światło (unikamy hamowania z piskiem opon przed samymi światłami – to bardzo szkodliwe dla naszych klocków hamulcowych, a do tego nieprofesjonalne zachowanie, które bardzo źle świadczy o kierowcy i jego zachowaniu na drodze).

Monitoruj stan klocków hamulcowych

Choć praktycznie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że objawem zużytych klocków hamulcowych jest pisk podczas hamowania, to jednak nawet słysząc ten dźwięk, nic sobie z tego nie robią i jeżdżą dalej. Na naszych polskich ulicach codziennie można się zetknąć z tego typu sytuacjami. Każda osoba, która decyduje się na jazdę ze zużytymi klockami hamulcowymi, powinna sobie zdawać sprawę, że w praktyce zapłaci nie tylko za wymianę tego elementu, ale istnieje duża szansa, że zniszczy tarcze hamulcowe i również za nie przyjdzie mu zapłacić (to jednak zdecydowanie droższa wymiana). O wymianie klocków hamulcowych muszą szczególnie pamiętać osoby, które parkują swoje samochody pod tzw. chmurką – wilgoć, na którą są one narażone, bardzo źle wpływa na stan układu hamulcowego.

Wymieniaj płyn hamulcowy

Niestety wielu mechaników bagatelizuje wymianę płynu hamulcowego i uważa, że lepiej nic nie robić, dopóki nic się z nim dzieje, jest to jednak błędne myślenie. Jeżeli chcemy dbać o układ hamulcowy w naszym samochodzie, płyn należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że płyn hamulcowy absorbuje wilgoć, co może być tragiczne w skutkach, kiedy podczas hamowania stracimy panowanie nad pojazdem przez tzw. korki parowe. Jest to oczywiście sytuacja ekstremalna, jednak jak pokazuje życie – możliwa.

Płyn hamulcowy z czasem traci także swoje właściwości związane z odpornością na ciepło – jest to oczywiście równoznaczne, z tym że cały układ hamowania działa gorzej. Dodatkowo stary płyn hamulcowy może powodować korodowanie przewodów hamulcowych, o czy wciąż niewiele się mówi – warto więc zwracać uwagę na to, aby wymieniać go zgodnie z zaleceniami, mimo tego, że wielu mechaników nie będzie nas do tego zachęcać.

Na koniec ważna uwaga: dbanie o układ hamulcowy to nie tylko oszczędności, to przede wszystkim pewność, że w kryzysowej sytuacji nasz samochód zachowa się tak jakbyśmy tego oczekiwali, co umożliwi nam poradzenie sobie z nieprzewidywanymi zdarzeniami na drodze, bez obaw o to, że układ hamulcowy odmówi współpracy, wtedy kiedy będziemy tego najbardziej potrzebowali.

Porady

Spalanie paliwa, a moc silnika

W czasach kryzysu gospodarczego i rosnących cen paliw, każdy z użytkowników czterech kółek liczy złotówki. Jeśli już mamy auto i ni...

Samochód nowy czy używany?

Odwieczny dylemat kierowcy - samochód nowy czy używany? Warto zastanowić się nad tą kwestią, gdyż wydatek jakim jest kupno samochodu mo...

Dziurawe drogi nie tylko kosztem kierowców

Zimowa aura nie sprzyja jakości polskich dróg, jednak prawdziwy sprawdzian umiejętności kierowcy przechodzą w okresie odwilży. Śnieg topnieje, zwiększa się wi...