Porady

Zawieszenie

Zawieszenie wielowahaczowe to jedno z rozwiązań konstrukcyjnych chętnie wybieranych przez kierowców. Tego rodzaju układ jest skomplikowany jeśli chodzi o budowę, zapewnia jednak kołom lepszą przyczepność, a także sprawniej amortyzuje drgania niż zawieszenie tradycyjne. W artykule przedstawiamy wady i zalety zawieszenia wahaczowego, staramy się także pokazać, jak ten typ układu przedstawia się w porównaniu z bardziej tradycyjnymi i powszechniej stosowanymi rozwiązaniami.

 

Czym jest zawieszenie wielowahaczowe?

Jak łatwo domyślić się po samej nazwie, zawieszenie wielowahaczowe to takie, w którym występuje wiele wahaczy (na jedno koło przypada więcej niż jeden wahacz w konstrukcji niezależnej). Nie da się jednoznacznie określić budowy i działania zawieszenia wielowahaczowego - nazwa to obejmuje bowiem kilka rodzajów zawieszenia , których wspólną cechę stanowi brak sztywnego połączenia kół w obrębie tej samej osi. Warto wiedzieć także, że zawieszenie wielowahaczowe zazwyczaj dotyczy osi przedniej kół, ale bywa również wykorzystywane przez producentów do kół tylnych pojazdów.

Konstrukcja zawieszenia wielowahaczowego

W zawieszeniu wielowahaczowym belka poprzeczna, montowania w pojazdach z zawieszeniem tradycyjnym, zastępowana jest przez układ ruchomych elementów takich jak:

  • wahacze wzdłużne,
  • wahacze ukośne,
  • wahacze poprzeczne,
  • drążki.

Do jednego z popularnych układów należy połączenie wahacza wzdłużnego z drążkiem poprzecznym górnym oraz dolnym. To jednak tylko jeden z wielu modeli - w niektórych samochodach stosuje się dodatkowe stabilizatory czy wahacze trapezoidalne.

Szukasz części zamiennych pasujących do zawieszenia wielowahaczowego w Twoim samochodzie? Sprawdź ofertę wahaczy w sklepie motochemia.pl i wybieraj spośród różnych rozwiązań w zakresie wahaczy podłużnych, poprzecznych i ukośnych.

Kiedy zawieszenie wahaczowe jest lepszym rozwiązaniem?

Zawieszenie wielowahaczowe przez znaczną część kierowców uważane jest za rozwiązanie pod wieloma względami przewyższające zawieszenie tradycyjne . Prowadzący pojazdy cenią je za wygodę użytkowania. Zawieszenie wielowahaczowe daje możliwość uzyskania różnych, niezależnych od siebie promieni zataczania kół, a jednocześnie gwarantuje bardzo wysoki stopień przyczepności kół do nawierzchni, także tej śliskiej. Przekłada się to na bezpieczne wykonywanie manewrów, również tych gwałtownych.

W przypadku zawieszenia wielowahaczowego drgania wynikające z nierówności podłoża są mniej odczuwalne niż te generowane przez pojazdy z zawieszeniem tradycyjnym. Dodatkowo drgania te nie są przenoszone na nadwozie, jak ma to miejsce w układach z kolumną Mc Phersona. Zawieszenie wielowahaczowe gwarantuje lepszą stabilność prowadzenia pojazdu, nie wpływając przy tym na obniżenie komfortu jazdy.

Czy zawieszenie wielowahaczowe może być gorsze od tradycyjnego?

Jedną z głównym wad zawieszenia wielowahaczowego jest jego cena. Poziom skomplikowania układu sprawia, iż jego wykonanie oraz naprawa są dość kosztowne. Dodatkowo niektórzy wskazują na fakt, że układ wielowahaczowy jest ciężki, co przekłada się co prawda na lepszą stabilizację samochodu, ale jednocześnie powoduje szybsze zużywanie się elementów podwozia auta.

Zawieszenie wielowahaczowe montowane jest w nowszych autach klasy średniej i wyższej . Niektórzy producenci uważają jednak to rozwiązanie za nieopłacane - przykładowo Toyota w kliku miejskich modelach postanowiła wymienić zawieszenie wielowahaczowe na zależne. Firma tłumaczy takie postępowanie chęcią obniżenia cen samochodów, a także tym, że zawieszenie wielowahaczowe w standardowych ruchu miejskim nie jest w stanie ujawnić wszystkich swoich możliwości, jest więc w gruncie rzeczy dodatkowym, a niekoniecznie poprawiającym sprawność pojazdu wydatkiem.

Szukasz różnych rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie zawieszenia? Sprawdź sklep motoryzacyjny motochemia.pl - znajdziesz tam zarówno wysokiej klasy części zamienne, jak i porady dotyczące poszczególnych podzespołów pojazdów.

Porady

Zainstaluj monitoring pojazdu sam i to w mniej niż 15 minut!

Nie wszystkie systemy monitoringu GPS to skomplikowane rozwiązania, których montaż w sam...

Giełda samochodowa - czyli jak i gdzie szukać auta?

Nadchodzi czas, gdy stajemy przed dylematem, auto nowe czy auto używane? Jeżeli to drugie, to gdzie go szukać? Może moto gi...

Jak bezpiecznie jeździć w zimie?

Kierowcy, których już teraz czeka pierwsze zetknięcie z zimowymi warunkami powinni niewątpliwie pamiętać o istotnych różnicach w prowadzeniu pojazdu. O ki...

Podróże

Na wakacje wypożyczonym kamperem

Już niedługo wakacje i warto zastanowić się nad tym jak je ciekawie spędzić. Może w tym roku wybierzesz się np. do...

Podróż samochodem przez Toskanię

Chciałbyś odpocząć od miasta, tłoku? Potrzebujesz spokoju, piękna krajobrazów? Więc zapraszamy na podróż do do Toskanii! Zarezerwuj lot do Florencji i ...

Kiedy będziemy potrzebowali zielonej karty?

Podróżowanie samochodem dla wielu osób jest przyjemnością, inni nieco mniej lubią prowadzić auto. Jednak za każdym razem musimy posiadać odpowiednie ub...

Więcej w: Podróże