Porady

W czasach kryzysu gospodarczego i rosnących cen paliw, każdy z użytkowników czterech kółek liczy złotówki. Jeśli już mamy auto i nie zamierzamy go zmieniać musi pogodzić się z wyborem, jednak gdy przychodzi kupić nowy samochód zadajemy sobie pytanie: A jaki samochód się opłaca kupić? Jaki samochód nie będzie dużo palić? Potrzebuję coś co dowiezie dzieci do szkoły a mnie do pracy, co wybrać? Na te wszystkie pytania odpowie praktycznie tylko jeden element – serce wozu, czyli silnik.

Dawno temu jako pierwszy silnik uznano koło. Później powstawały wiatraki, silniki atmosferyczne oraz znane już nam bardziej silniki parowe. Jednak żaden z nich nas obecnie interesuje. Wszystko to zamierzchłe czasy. Dopiero od roku 1913 w fabryce Henry’ego Forda powstała pierwsza linia produkcyjna aut użytkowych. Wtedy to zaczęły mieć znaczenie takie wartości jak: moc silnika czy moment obrotowy.

Przy zakupie auta często kupcy zastanawiają się czy moc silnika bardzo wpływa na spalanie auta. Można to bardzo obrazowo wyjaśnić na przykładzie z przymrużeniem oka. Wyobraźcie sobie Państwo, że macie wysokiego, potężnie zbudowanego kolegę, oraz obok niego stoi jego piękna żona mierząca nie więcej niż półtorej metra na szpilkach a talię ma szczuplejszą niż udo swojego małżonka. Myślicie, że oni potrzebują tyle samo jedzenia? Tak samo właśnie jest z autami, jeśli auto jest mocniejsze (wartość najczęściej określana w koniach mechanicznych) to musi więcej spalać. Gdyby silnik mocniejszy i słabszy zabierał i spalał tyle samo paliwa, można by uznać mocniejsze auto za perpetum mobile a twórcę jako czarodzieja.
Trzeba również dodać, że na moc silnika wpływa naturalnie określony moment obrotowy, a wartość ta jest mnożona przez moc obrotową, dlatego także moment obrotowy wpływa na spalanie paliwa.

Czym są w takim razie te całe konie mechaniczne? Określenie to wywodzi się z Wielkiej Brytanii. W wraju tym moc zamiast określać w kW (kilowatach) określa się jako HP (horse Power). W wielu krajach również wygląda to inaczej, w Japonii, Niemczech i Włoszech również wprowadzono inne oznaczenia jednak dla standardu w końcowej wersji zastosowano konie mechaniczne. Początkowo wersje oznaczenia różniły się od siebie nawet do 1, 4% uznanej mocy pojazdu co mogło niestety czasem zmylić potencjalnego kupca.

Zaletą małych silników są także niższe koszty opłat ubezpieczenia za samochód.

Porady

Jak wybrać odpowiedni autoryzowany serwis Mercedes-Benz?

Korzystanie z ASO ma wiele zalet. W sposób szczególny warto rozważyć tego typu serwisowanie auta w przypadku pojazdów nowych oraz ty...

Jak płacić mniej za ubezpieczenie OC?

Każdy właściciel samochodu co roku przeżywa ten sam problem. Kiedy przychodzi czas odnowienia polisy ubezpieczenia OC, zastanawia się, co można zr...

Spaliny – wyznacznik stanu naszego samochodu

Układ wydechowy sprawnego samochodu powinien emitować bezbarwny dym. Niekiedy mogą zdarzać się niewielkie odchylenia od normy, na przykład zimą nierozgrzany si...

Podróże

Na wakacje wypożyczonym kamperem

Już niedługo wakacje i warto zastanowić się nad tym jak je ciekawie spędzić. Może w tym roku wybierzesz się np. do...

Podróż samochodem przez Toskanię

Chciałbyś odpocząć od miasta, tłoku? Potrzebujesz spokoju, piękna krajobrazów? Więc zapraszamy na podróż do do Toskanii! Zarezerwuj lot do Florencji i ...

Kiedy będziemy potrzebowali zielonej karty?

Podróżowanie samochodem dla wielu osób jest przyjemnością, inni nieco mniej lubią prowadzić auto. Jednak za każdym razem musimy posiadać odpowiednie ub...

Przejdź: Podróże