Klocki i tarcze samochodowe to typowe części eksploatacyjne, które zużywają się z czasem, istnieją jednak sposoby na to, aby wydłużyć okres ich przydatności, a dzięki temu zaoszczędzić – jak to zrobić? My Ci podpowiemy!
Nie mówimy tutaj oczywiście o hamowaniu silnikiem w każdej sytuacji, chodzi przede wszystkim o długie zjazdy – takie postępowanie znacznie odciąży układ hamulcowy oraz pozwoli zaoszczędzić przede wszystkim na okładzinach. Warto pamiętać o tym, że tarcze hamulcowe, nawet jeżeli są wentylowane, nie zawsze mogą być w stanie poradzić sobie z wydzielanym podczas hamowania ciepłem, natomiast silnik samochodowy, dzięki wydajnemu układowi chłodzenia z pewnością da sobie radę, bez szkód dla naszego układu hamulcowego.
W tym miejscu wracamy do tematu długich zjazdów — jeżeli taki się przed Tobą znajduje i wiesz już, że warto wówczas hamować silnikiem, ale zjazd jest na tyle stromy, że może to być niewystarczające, zwróć uwagę na to, aby nie dopuścić do rozwinięcia dużych szybkości — o co dokładnie chodzi? Podczas zjazdu pilnuj, aby prędkość nadmiernie nie wzrastała – osiągniesz to, delikatnie hamując przez dłuższy czas podczas jazdy, co pozwoli tarczom hamulcowym odprowadzić ciepło. Najgorsze co można w tej sytuacji zrobić to gwałtownie hamować, a następnie pozwalać autu znów się rozpędzić i powtórzyć mocne hamowanie – to zabójcze dla naszego układu hamulcowego działanie, w ten sposób można nawet „przypalić” klocki hamulcowe. Zdecydowanie odradzamy taki styl jazdy.
Odpowiednie planowane hamowania dotyczy jednak nie tylko zjazdów, zasadę tą wykorzystywać należy również w mieście – operowanie hamulcem i gazem warto uzależnić od sygnalizacji świetlnej, która jeżeli jest widoczna z dalekiej odległości, pozwala na odpowiednie reakcje takie jak puszczenie nogi z gazu i spokojne dojechanie, w przypadku gdy widzimy czerwone światło (unikamy hamowania z piskiem opon przed samymi światłami – to bardzo szkodliwe dla naszych klocków hamulcowych, a do tego nieprofesjonalne zachowanie, które bardzo źle świadczy o kierowcy i jego zachowaniu na drodze).
Choć praktycznie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że objawem zużytych klocków hamulcowych jest pisk podczas hamowania, to jednak nawet słysząc ten dźwięk, nic sobie z tego nie robią i jeżdżą dalej. Na naszych polskich ulicach codziennie można się zetknąć z tego typu sytuacjami. Każda osoba, która decyduje się na jazdę ze zużytymi klockami hamulcowymi, powinna sobie zdawać sprawę, że w praktyce zapłaci nie tylko za wymianę tego elementu, ale istnieje duża szansa, że zniszczy tarcze hamulcowe i również za nie przyjdzie mu zapłacić (to jednak zdecydowanie droższa wymiana). O wymianie klocków hamulcowych muszą szczególnie pamiętać osoby, które parkują swoje samochody pod tzw. chmurką – wilgoć, na którą są one narażone, bardzo źle wpływa na stan układu hamulcowego.
Niestety wielu mechaników bagatelizuje wymianę płynu hamulcowego i uważa, że lepiej nic nie robić, dopóki nic się z nim dzieje, jest to jednak błędne myślenie. Jeżeli chcemy dbać o układ hamulcowy w naszym samochodzie, płyn należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że płyn hamulcowy absorbuje wilgoć, co może być tragiczne w skutkach, kiedy podczas hamowania stracimy panowanie nad pojazdem przez tzw. korki parowe. Jest to oczywiście sytuacja ekstremalna, jednak jak pokazuje życie – możliwa.
Płyn hamulcowy z czasem traci także swoje właściwości związane z odpornością na ciepło – jest to oczywiście równoznaczne, z tym że cały układ hamowania działa gorzej. Dodatkowo stary płyn hamulcowy może powodować korodowanie przewodów hamulcowych, o czy wciąż niewiele się mówi – warto więc zwracać uwagę na to, aby wymieniać go zgodnie z zaleceniami, mimo tego, że wielu mechaników nie będzie nas do tego zachęcać.
Na koniec ważna uwaga: dbanie o układ hamulcowy to nie tylko oszczędności, to przede wszystkim pewność, że w kryzysowej sytuacji nasz samochód zachowa się tak jakbyśmy tego oczekiwali, co umożliwi nam poradzenie sobie z nieprzewidywanymi zdarzeniami na drodze, bez obaw o to, że układ hamulcowy odmówi współpracy, wtedy kiedy będziemy tego najbardziej potrzebowali.
Dlaczego opony Run Flat są droższe?Branża motoryzacyjna korzysta ze specyficznego języka naszpikowanego często niezrozumiałymi dla postronnych osób terminami. Jeśli wsłuchać się w rozmowę dwóch mechaników ... |
Zakup samochodu poleasingowego – poznaj 5 plusów takiego rozwiązaniaGdy kupujemy samochód zależy nam na tym, aby nabyć pojazd jak najlepszej jakości za jak najniższą cenę. Jednym z rozwiązań kt... |
Jak dbać o samochód z instalacją gazową?Samochodowe instalacje gazowe cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego, ceny benzyny i ropy są windowane do kwot ocierających si... |
Kiedy będziemy potrzebowali zielonej karty?Podróżowanie samochodem dla wielu osób jest przyjemnością, inni nieco mniej lubią prowadzić auto. Jednak za każdym razem musimy posiadać odpowiednie ub... |
Na wakacje wypożyczonym kamperemJuż niedługo wakacje i warto zastanowić się nad tym jak je ciekawie spędzić. Może w tym roku wybierzesz się np. do... |
Podróż samochodem przez ToskanięChciałbyś odpocząć od miasta, tłoku? Potrzebujesz spokoju, piękna krajobrazów? Więc zapraszamy na podróż do do Toskanii! Zarezerwuj lot do Florencji i ... |