Porady

silnik

Tłokowy silnik spalinowy to jednostka centralna każdego samochodu, odpowiedzialna za prawidłowe poruszanie się. Jednym z jego elementów, odpowiedzialnym za zasilenie cylindrów mieszanką paliwa i powietrza, niezbędną dla procesu spalania oraz usunięcie będących pozostałością tego procesu spalin, jest głowica silnika. Jest ona niezbędna do prawidłowej pracy silnika, jednak, ze względu na ciągłe zmiany temperatury – bardzo podatna na pęknięcia i uszkodzenia. Jakie defekty występują najczęściej i jak je usunąć?

1. Rodzaje głowic

2. Dlaczego dochodzi do awarii?

3. Awaria – co dalej?

Rodzaje głowic

Głowica to część silnika, która ze względu na swoją wielofunkcyjność jest bardzo skomplikowana. Posiada ona sporo kanalików, zarówno ssących, olejowych jak i wydechowych czy chłodzących. Może być zrobiona jako odlew z żeliwa lub stopu aluminium. Biorąc pod uwagę rodzaj chłodzenia wyróżniamy dwie odmiany – chłodzone powietrzem lub płynem. Ze względu na ich przeznaczenie głowice dzielimy natomiast na przeznaczone dla silników dwu- lub czterosuwowych, dolno- i górnozaworowych, o zapłonie samoczynnym lub iskrowym. Trzeba jednak pamiętać, iż budowa oraz kształt głowicy zależny jest od tego, do jakiego rodzaju silnika jest przeznaczona.

Dlaczego dochodzi do awarii?

Materiał, z jakiego wykonywane są głowice, posiada różną odporność na warunki pracy, jednak nawet najlepszy metal lub stop może ulec uszkodzeniom. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, iż warunki, w jakich pracuje silnik, mogą być dość ekstremalne. Jedną z często spotykanych przyczyn defektów głowicy jest nagła zmiana temperatur. Przegrzanie może by wywołane na przykład jazdą bez niezbędnych płynów chłodniczych lub na zbyt niskim biegu. Również odpalenie samochodu po zimnej nocy czy opryskanie gorącego silnika wodą z kałuży może spowodować mikro pęknięcia głowicy. Uszkodzenia mogą być również efektem naturalnego zużycia i powstawać podczas długotrwałej eksploatacji pojazdu.

Awaria – co dalej?

Jeśli dojdzie do awarii głowicy, nie należy działać pochopnie. Przyczyna może być prozaiczna, może to być również tak dobrze znana chyba każdemu kierowcy uszczelka pod głowicą. Przed wszystkim należy jednak zorientować się, czy jest możliwa regeneracja, czy konieczna jest wymiana. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to zadanie dla przeciętnego kierowcy – konieczna jest ingerencja ze strony przeszkolonych mechaników. Regeneracji podlegają jedynie głowice aluminiowe – te żeliwne, spotykane głównie w starszych modelach, nadają się jedynie na wymianę. Element uszkodzony zastępowany jest przez nowy, niektóre modele pozwalają czasem na regenerację i ponownie ich użytkowanie.

Porady

Prawidłowe operowanie sprzęgłem w aucie

Częstym problemem wśród kursantów w trakcie nauki jazdy bywa operowanie sprzęgłem. Nieprawidłowe użycie sprzęgła w trakcie ruszania zazwyczaj kończy się z ...

Samochód nowy czy używany?

Odwieczny dylemat kierowcy - samochód nowy czy używany? Warto zastanowić się nad tą kwestią, gdyż wydatek jakim jest kupno samochodu mo...

Dziurawe drogi nie tylko kosztem kierowców

Zimowa aura nie sprzyja jakości polskich dróg, jednak prawdziwy sprawdzian umiejętności kierowcy przechodzą w okresie odwilży. Śnieg topnieje, zwiększa się wi...

Podróże

Podróż samochodem przez Toskanię

Chciałbyś odpocząć od miasta, tłoku? Potrzebujesz spokoju, piękna krajobrazów? Więc zapraszamy na podróż do do Toskanii! Zarezerwuj lot do Florencji i ...

Na wakacje wypożyczonym kamperem

Już niedługo wakacje i warto zastanowić się nad tym jak je ciekawie spędzić. Może w tym roku wybierzesz się np. do...

Kiedy będziemy potrzebowali zielonej karty?

Podróżowanie samochodem dla wielu osób jest przyjemnością, inni nieco mniej lubią prowadzić auto. Jednak za każdym razem musimy posiadać odpowiednie ub...

Więcej w: Podróże