Porady

Częstym problemem wśród kursantów w trakcie nauki jazdy bywa operowanie sprzęgłem. Nieprawidłowe użycie sprzęgła w trakcie ruszania zazwyczaj kończy się z reguły „zgaśnięciem” silnika, szarpaniem pojazdu bądź piskiem opon. Pół biedy, jeśli auto zgaśnie na mało ruchliwej ulicy bądź w trakcie manewrowania przy parkowaniu lub włączaniu do ruchu. Najgorszym przypadkiem jest zgaśnięcie silnika na skrzyżowaniu gdzie kierowca stwarza realne zagrożenie w ruchu drogowym. Zachowanie takie w trakcie egzaminu na prawo jazdy natychmiast kończy go ze skutkiem negatywnym.

Nadużywanie sprzęgła podczas dłuższej eksploatacji auta skutkuje natomiast negatywnymi zjawiskami w postaci szybszego zużywania tarczy sprzęgła i łożyska, silnika oraz zwiększa zużycie paliwa. Aby zrozumieć podstawy prawidłowego operowania sprzęgłem należy zrozumieć rolę jaką pełni ono w pojeździe.

Głównym zadaniem sprzęgła jest płynne i bezpieczne przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła pojazdu z wykorzystaniem właściwej do prędkości i warunków zewnętrznych przekładni w skrzyni biegów.

  • Zbyt gwałtowne puszczenie pedału sprzęgła powoduje szarpnięcie pojazdu, gdyż moment silnika przenoszony jest w zbyt krótkim czasie bez płynnego dostosowania obrotów silnika do prędkości układu jezdnego.
  • Zbyt powolne puszczanie sprzęgła powoduje szybsze ścieranie się tarczy sprzęgła i wydzielanie nadmiernej ilości ciepła powodujące szybsze zużycie łożyska. Należy zapamiętać podstawową zasadę: sprzęgła należy używać wyłącznie przy zmianie biegów w pojeździe, ewentualnie dopuszczalna jest też jazda na tzw. pół-sprzęgle przy wykonywaniu powolnych, precyzyjnych manewrów na pierwszym biegu. Wciśnięcie sprzęgła do połowy zmniejsza wtedy ryzyko zgaśnięcia silnika.
  • Nie należy wciskać sprzęgła w trakcie wchodzenia w zakręt, tracimy wówczas zdolność szybszego przyspieszenia w razie wystąpienia takiej konieczności, takie zachowanie groźne jest  zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, na której można utracić panowanie nad pojazdem.
  • W trakcie hamowania absolutnie nie należy, przy wyższych prędkościach, wciskać jednocześnie pedału hamulca i sprzęgła celem zmniejszenia prędkości pojazdu. Postępując w ten sposób wydłużamy drogę hamowania, gdyż opory odłączonego od układu napędowego silnika nie sumują się z siłą tarcia tarcz hamulcowych. Opory całkowite pojazdu są wtedy mniejsze. Sprzęgło w trakcie hamowania wciskamy w ostatniej chwili, przy spadku prędkości pojazdu poniżej 20-15km/h, aby uniknąć zgaśnięcia silnika i być przygotowanym do zredukowania biegu na niższy.
  • W trakcie ruszania pojazdem należy przyjąć, że wciskając płynnie pedał gazu jednocześnie o tyle samo odpuszczamy pedał sprzęgła. W momencie gdy silnika zacznie przekazywać moment na układ jezdny obroty silnika zaczną spadać, wtedy należy lekko dodać gazu i powoli puścić pedał sprzęgła do końca, jednocześnie być przygotowanym do zmiany biegu na kolejny.
  • Zmieniając bieg przy wyższych prędkościach nadal konieczne jest zachowanie płynności w operowaniu sprzęgłem. Zwiększa to komfort jazdy i zapobiega niepotrzebnym szarpnięciom przy niewielkim niedopasowaniu biegu do prędkości pojazdu.

 

Porady

Na co zwrócić uwage kupując alkomat?

Najbardziej klasyczny podział alkomatów mówi o istnieniu trzech ich grup. Kluczowe znaczenie ma przy tym zastosowany w nich sensor, a ...

Jak dobrze jeździć samochodem? Porady i Dobre nawyki na drodze. O czym kierowca powinien pamiętać?

Aby bezpiecznie i przyjemnie prowadzić samochód warto pamiętać o kilku niepisanych zasadach, które z pewnością spowodują, że jazda samochodem będzie pr...

Jakie są zalety garaży blaszanych?

Garaż blaszany - popularne "blaszaki" -  to odpowiednia opcją dla ludzi, którzy nie mają zbyt dużych środków finansowych. Garaże ...