Porady

Częstym problemem wśród kursantów w trakcie nauki jazdy bywa operowanie sprzęgłem. Nieprawidłowe użycie sprzęgła w trakcie ruszania zazwyczaj kończy się z reguły „zgaśnięciem” silnika, szarpaniem pojazdu bądź piskiem opon. Pół biedy, jeśli auto zgaśnie na mało ruchliwej ulicy bądź w trakcie manewrowania przy parkowaniu lub włączaniu do ruchu. Najgorszym przypadkiem jest zgaśnięcie silnika na skrzyżowaniu gdzie kierowca stwarza realne zagrożenie w ruchu drogowym. Zachowanie takie w trakcie egzaminu na prawo jazdy natychmiast kończy go ze skutkiem negatywnym.

Nadużywanie sprzęgła podczas dłuższej eksploatacji auta skutkuje natomiast negatywnymi zjawiskami w postaci szybszego zużywania tarczy sprzęgła i łożyska, silnika oraz zwiększa zużycie paliwa. Aby zrozumieć podstawy prawidłowego operowania sprzęgłem należy zrozumieć rolę jaką pełni ono w pojeździe.

Głównym zadaniem sprzęgła jest płynne i bezpieczne przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła pojazdu z wykorzystaniem właściwej do prędkości i warunków zewnętrznych przekładni w skrzyni biegów.

  • Zbyt gwałtowne puszczenie pedału sprzęgła powoduje szarpnięcie pojazdu, gdyż moment silnika przenoszony jest w zbyt krótkim czasie bez płynnego dostosowania obrotów silnika do prędkości układu jezdnego.
  • Zbyt powolne puszczanie sprzęgła powoduje szybsze ścieranie się tarczy sprzęgła i wydzielanie nadmiernej ilości ciepła powodujące szybsze zużycie łożyska. Należy zapamiętać podstawową zasadę: sprzęgła należy używać wyłącznie przy zmianie biegów w pojeździe, ewentualnie dopuszczalna jest też jazda na tzw. pół-sprzęgle przy wykonywaniu powolnych, precyzyjnych manewrów na pierwszym biegu. Wciśnięcie sprzęgła do połowy zmniejsza wtedy ryzyko zgaśnięcia silnika.
  • Nie należy wciskać sprzęgła w trakcie wchodzenia w zakręt, tracimy wówczas zdolność szybszego przyspieszenia w razie wystąpienia takiej konieczności, takie zachowanie groźne jest  zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, na której można utracić panowanie nad pojazdem.
  • W trakcie hamowania absolutnie nie należy, przy wyższych prędkościach, wciskać jednocześnie pedału hamulca i sprzęgła celem zmniejszenia prędkości pojazdu. Postępując w ten sposób wydłużamy drogę hamowania, gdyż opory odłączonego od układu napędowego silnika nie sumują się z siłą tarcia tarcz hamulcowych. Opory całkowite pojazdu są wtedy mniejsze. Sprzęgło w trakcie hamowania wciskamy w ostatniej chwili, przy spadku prędkości pojazdu poniżej 20-15km/h, aby uniknąć zgaśnięcia silnika i być przygotowanym do zredukowania biegu na niższy.
  • W trakcie ruszania pojazdem należy przyjąć, że wciskając płynnie pedał gazu jednocześnie o tyle samo odpuszczamy pedał sprzęgła. W momencie gdy silnika zacznie przekazywać moment na układ jezdny obroty silnika zaczną spadać, wtedy należy lekko dodać gazu i powoli puścić pedał sprzęgła do końca, jednocześnie być przygotowanym do zmiany biegu na kolejny.
  • Zmieniając bieg przy wyższych prędkościach nadal konieczne jest zachowanie płynności w operowaniu sprzęgłem. Zwiększa to komfort jazdy i zapobiega niepotrzebnym szarpnięciom przy niewielkim niedopasowaniu biegu do prędkości pojazdu.

 

Porady

Jaką wyciagarkę kupić?

Bogaty wybór wyciągarek na rynku Polskim powoduje, że ciężko się zdecydować co kupić aby wybór padł na tą właściwą która zn...

Co należy wiedzieć o myjniach bezdotykowych, żeby nie przepłacić

Korzystanie z myjni bezdotykowej to w powszechnym przeświadczeniu najtańszy i jednocześnie najszybszy ze sposobów na umycie samochodu. Czy jednak w ...

Jak dobrze jeździć samochodem? Porady i Dobre nawyki na drodze. O czym kierowca powinien pamiętać?

Aby bezpiecznie i przyjemnie prowadzić samochód warto pamiętać o kilku niepisanych zasadach, które z pewnością spowodują, że jazda samochodem będzie pr...