Porady

Przygotowanie samochodu do wiosny, również szyby czołowej

Wiosna to czas wprowadzania zmian i porządków, zarówno w domu jak i w... aucie. Zanim wyruszymy w długie trasy warto zainteresować się stanem technicznym naszego samochodu. Po zimowej eksploatacji zwłaszcza szyby, narażone na szkodliwe działanie wody, soli i kruszyw mogą wymagać specjalnej troski. O tym, na co zwrócić uwagę, by zwiększyć nasze bezpieczeństwo na drodze mówi Jarosław Kuciński, ekspert z firmy NordGlass.

Przygotowując auto do sezonu wiosennego należy zadbać zwłaszcza o dobry stan szyb samochodowych. Korzystając z rad eksperta z firmy NordGlass, wiodącego europejskiego producenta szyb dla branży motoryzacyjnej, mamy pewność, że szyby w naszym samochodzie będą odpowiednio przygotowane do codziennej, bezpiecznej jazdy.

Wiosenny przegląd szyb


Jednym z podstawowych elementów wiosennego serwisu auta jest dokonanie przeglądu szyb w naszym samochodzie. Ten z pozoru kosmetyczny zabieg, bagatelizowany niestety przez wielu kierowców, może mieć niezwykle duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze.


„Naprawa szyby z uszkodzeniem punktowym to konieczność. Z uwagi na kruszywa, lód, sól i brud obecne, w zimowych miesiącach na drogach, łatwo uszkodzić szybę. Rozpoczynając wiosenny przegląd warto zatem zwrócić uwagę, czy szyby w naszym samochodzie nie mają śladów nadmiernej eksploatacji. Wielu kierowców, nawet tych z wieloletnim stażem, zapomina, że powstałe na powierzchni szyby nawet niewielkie pęknięcia lub ubytki, mogą w znacznym stopniu ograniczyć widoczność. Warto wziąć pod uwagę fakt, że natychmiastowe reagowanie w momencie wystąpienia uszkodzenia, a tym samym zapobieganie powiększaniu się pęknięcia, przekłada się na zwiększenie prawdopodobieństwa zakwalifikowania szyby do naprawy, bez konieczności jej wymiany” – wyjaśnia ekspert z firmy NordGlass.


Co istotne, aż 20% pęknięć czołowych szyb laminowanych to uszkodzenia punktowe. Przy zastosowaniu nowoczesnej technologii ubytki, których wielkość nie przekracza średnicy monety 5-złotowej tj. ok. 22 mm, można bez problemu naprawić.


„Na uzyskany w wyniku naprawy efekt duże znaczenia ma czas, który upłynął od momentu uszkodzenia. Każdy punkt sieci serwisowej NordGlass wyposażony jest w unikalne w skali kraju narzędzia do wykonywania napraw szyb czołowych. Stosowana w naszej sieci technologia pozwala na naprawę uszkodzeń punktowych przywracając co najmniej  95% pierwotnej wytrzymałości szyby w uszkodzonym miejscu, a fabrycznie zamontowane listwy oraz klipsy pozostają na swoim miejscu” – dodaje ekspert.



Naprawa szyby w profesjonalnym serwisie samochodowym nie jest kosztowna, a cały zabieg standardowo trwa nie więcej niż pół godziny. Warto o tym pamiętać gdyż likwidując małą szkodę mamy szanse na przywrócenie stanu szyby sprzed uszkodzenia, bez ponoszenia kosztów jej wymiany.



Profesjonalna wymiana szyby


Bardzo często powodem uszkodzenia szyby, zwłaszcza po mroźnej zimie, jest rozwarstwienie - tzw. Delaminacja, czyli utrata spójności pomiędzy poszczególnymi warstwami składowymi szyby.  Warto pamiętać, że szyba czołowa odpowiada za około 30% sztywności konstrukcyjnej nadwozia.  Wpływ zmiennych sił odkształcających, agresywne środki chemiczne, ropopochodne tłuszcze oraz różnice temperatury pomiędzy wnętrzem auta, a jego otoczeniem zewnętrznym, mogą istotnie wpłynąć na stan szyby.

„Bardzo często uszkodzenie szyby może być trudne do dostrzeżenia. Rozwarstwiony laminat osłabia spójność warstw szyby, a tym samym ogranicza widoczność oraz zmniejsza odporność szyby na pęknięcia. Tak uszkodzony laminat nie nadaje się już do naprawy, a zdelaminowaną szybę należy wymienić w punkcie specjalizującym się w serwisie szyb samochodowych, zanim zacznie pękać” – przestrzega Jarosław Kuciński.

Tego typu uszkodzenia nie powinny mieć miejsca w przypadku, gdy szyba jest poprawnie zamontowana i gdy nie używa się agresywnych środków do mycia, które mogłyby wejść w reakcję z laminatem.

„Zbagatelizowanie tego problemu może skutkować pęknięciem i w efekcie koniecznością wymiany szyby. Warto pamiętać, że zimą szyba narażona m.in. na duże różnice temperatur wewnątrz i na zewnątrz auta częściej pęka. Nie dokonanie wymiany uszkodzonej szyby skutkować może nie tylko obniżeniem naszego bezpieczeństwa na drodze, ale i odebraniem dowodu rejestracyjnego” – wskazuje ekspert.

Aby w przyszłości wykluczyć tego typu kosztowne likwidacje szkody warto regularnie korzystać z renomowanych punktów serwisowych, które w razie potrzeby poprawnie zamontują szybę i zaoferują zabiegi pielęgnacyjne, które nie wpłyną na osłabienie laminatu. Wiosenny przegląd auta może być doskonałą okazją, by profesjonaliści ocenili czy szyby kwalifikują się do naprawy czy też niezbędna jest ich całkowita wymiana.

Hydrofobizacja – gwarancją lepszej widoczności

Wiosną bardzo często występują obfite deszcze. Podczas długiej jazdy takie warunki atmosferyczne mogą okazać się bardzo uciążliwe. Obniżona widoczność powodowana przez opady oraz nieustannie pracujące wycieraczki w znacznym stopniu utrudnią nam prawidłową ocenę sytuacji na drodze. Doskonałym rozwiązaniem tego problemu jest innowacyjny zabieg hydrofobizacji, przeprowadzany w salonach NordGlass.

„Hydrofobizacja to zabieg polegający na nadawaniu materiałom właściwości utrudniających przyleganie wody. Poddane hydrofobizacji szyby zyskują powłokę, dzięki której aż o 70% zmniejsza się przyczepność cząstek brudu i wody. Dzięki temu, już przy prędkości 60 – 70 km/h, opady atmosferyczne nie osiadają na szybie, ale niemal samoczynnie spływają z jej powierzchni. W efekcie kierowca zużywa o 60% mniej płynu do spryskiwaczy i rzadziej korzysta z wycieraczek samochodowych. Nawet w przypadku nieoczekiwanej wiosennej ulewy poddana hydrofobizacji szyba zagwarantuje nam bardzo dobrą widoczność” – dodaje Jarosław Kuciński, ekspert z firmy NordGlass.

W serwisach NordGlass proces nakładania powłoki hydrofobowej na szybę kosztuje 50 zł i trwa około pół godziny.  Nałożona powłoka hydrofobowa standardowo zachowuje swoje właściwości przez okres roku, bądź do 15 tys. przejechanych kilometrów w przypadku szyby przedniej i do 60 tys. km na szybach bocznych. Należy jednak pamiętać, że po hydrofobizacji korzystanie z myjni automatycznej powinno odbywać się bez woskowania. Odwiedzając serwisy tak renomowanych marek jak NordGlass, zyskujemy pewność, że przeprowadzony przegląd szyb i dokonanie najpilniejszych napraw i zabiegów zagwarantują nam komfortowe warunki wiosennego i letniego podróżowania.



NordGlass Sp. z o.o.

 

Szukaj - Katalog Firm

Porady

Polecamy