Porady

Jazda samochodem - Wskazówki

Aby bezpiecznie i przyjemnie prowadzić samochód warto pamiętać o kilku niepisanych zasadach, które z pewnością spowodują, że jazda samochodem będzie przyjemniejsza, łatwiejsza i bardziej bezpieczna. Na kursie prawa jazdy oczywiście dowiemy/dowiedzieliśmy się podstaw teoretyczno-praktycznych, jednak są pewne nieformalne zasady, które warto znać i stosować.

Co powinniśmy wiedzieć, aby po prostu dobrze jeździć autem?

Poniższy zestaw porad podzielony został na kilka podstawowych grup: włączanie do ruchu, manewry, hamowanie, wyprzedzanie, prędkość jazdy, złe i dobre zachowania kierowcy, długa podróż samochodem, komfort podróży, doskonalenie techniki jazdy, parkowanie i ostatnią lecz z pewnością równie ważną - uprzejmość i kulturę na drodze. Artykuł zawiera szereg przykładów i sytuacji drogowych, aby lepiej zrozumieć opisywaną zasadę, a największy nacisk położymy na płynność ruchu i bezpieczeństwo na drodze.

O czym pamiętać, gdy włączamy się do ruchu ulicznego

  • Włączając się do ruchu np. wyjeżdżając np. z posesji, parkingu i skręcając w prawo, poza upewnieniem się, że z lewej nie nadjeżdża samochód, powinniśmy także zerknąć w przeciwną stronę, czyli w opisywanym przypadku prawo: Czy nikt w tym momencie nie wykonuje manewru wyprzedzania i nie jedzie naszym pasem ruchu. Niby oczywista sprawa, jednak nie wszyscy o tym pamiętają, zderzenie czołowe mogące wyniknąć z braku zachowania tej zasady może mieć bardzo przykre skutki
  • Na drogach z pasem do włączania się do ruchu należy wyrobić sobie nawyk, aby włączyć się do ruchu płynnie. Jak to osiągnąć? Od samego początku, będąc na pasie do włączania się do ruchu należy obserwować natężenie ruchu (spoglądanie, obserwowanie lusterka). Jeśli jest spory ruch, powinniśmy tak dostosować prędkość np. zwolnić na początku pasa, aby u jego końca, w odpowiednim momencie osiągnąć optymalny czas (lukę pomiędzy pojazdami), a prędkość zbliżyć do prędkości pojazdów poruszających się na pasie, na którym my za chwilę się znajdziemy. Jeśli to tylko możliwe, nie powinniśmy się zatrzymywać na końcu pasa służącego do włączania się do ruchu.
  • Włączając się do ruchu podczas dużego natężenia na drodze bądźmy wyczuleni na gesty uprzejmości otaczających nas użytkowników dróg, być może ktoś właśnie nam "mrugnie światłami", "zrobi lukę pomiędzy samochodami i pokaże dłonią - możesz wjechać". Bądźmy czujni  i gotowi, aby nie zachwiać ciągłości ruchu ulicznego w szczególności w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Kierunkowskaz

Wykonywanie manewrów za kierownicą (płynność, sygnalizacja manewrów, skręt w lewo)

  • Wszelkiego rodzaju manewry starajmy się wykonywać płynnie
    Przykład: Jeśli wyprzedzamy, a nie mamy sportowego samochodu, możemy przygotować / ułatwić sobie manewr wyprzedzania przez zwiększenie odstępu pomiędzy poprzedzającym nas samochodem, a następnie wyprzedzić go niejako "z rozpędu"
  • Sygnalizacja manewrów - pamiętajmy, że włączanie kierunkowskazów nie jest dla nas, a dla innych użytkowników ruchu, wiec używajmy ich z odpowiednim wyprzedzeniem. Zawsze sygnalizujemy zamiar zmiany pasa bądź kierunku ruchu, a nie tylko jego zmianę.
    Sytuacja 1: W przypadku hamowania np. skrętu w lewo lub prawo najpierw włączamy kierunkowskaz, a dopiero później naciskamy hamulec. W takiej kolejności również zapalą się odpowiednie lampy (kierunkowskazy, światła stopu).
    Sytuacja 2: Jeśli skręcamy w lewo, wskazanym jest zbliżenie się do osi jezdni, a jeśli w prawo - do prawej krawędzi jezdni.
    Sytuacja 3: Gdy jedziemy lewym pasem ruchu, a widzimy, że za nami pędzi samochód (być może ma pilny powód i po prostu się spieszy), włączmy kierunkowskaz z większym wyprzedzeniem, aby dać sygnał, że za chwile opuścimy lewy pas ruchu. Wtedy kierowca za nami będzie spokojniejszy, a spokój na drodze to podstawa bezpieczeństwa
  • Skręt w lewo - zawsze przed faktycznym wykonaniem skrętu w lewo, spójrzmy do lusterka czy przypadkiem ktoś nas nie wyprzeda lub nie pędzi jak szalony. Oczywiście zamiar skrętu poprzedzamy włączeniem kierunkowskazu.
    Sytuacja 4: Jeśli skręcamy w lewo do posesji, w ekstremalnych przypadkach lepiej "przejechać" punkt docelowy "na wprost" w celu uniknięcia najechania przez samochód za nami. To, że wina kolizji w tym przypadku nie będzie nasza, w zasadzie nie ma znaczenia. Nadrzędny cel dobrego kierowcy to uniknięcie kolizji / wypadku.
  • Zmiana pasa ruchu, a duże natężenie ruchu
    Sytuacja 5: Jeśli znajdziesz się w sytuacji, gdy oba pasy są zajęte, a chcesz zmienić pas ruchu, możesz spróbować zastosować psychologiczną zagrywkę. "Znajdź" samochód, który już się "wcisnął" - zmienił pas - i spróbuj wjechać przed niego. On był w tej samej sytuacji co Ty, więc prawdopodobnie Tobie też "zrobi miejsce"
  • Obserwuj znaki - Jeśli jednak w ostatniej chwili zorientowałeś się, że aby dalej jechać nad morze, a nie w góry powinieneś jednak zmienić pas ruchu, a nie ma już czasu i miejsca na wykonanie takiego manewru w bezpieczny sposób, lepiej po prostu "przejedź" zjazd i zawróć w możliwym miejscu, niż wykonuj niebezpieczny manewr.

Wyprzedzanie | Jak prawidłowo wykonać manewr wyprzedzania? Jak ułatwić wyprzedzanie? Czyli o czym pamiętać, gdy chcemy wyprzedzić samochód?

  • Niepisana zasada dotycząca prawidłowej kolejności podejmowanych czynności, gdy chcemy wykonać manewr wyprzedzania lub zmiany pasa ruchu na drodze dwujezdniowej:
    1. Spójrz w lusterko i upewnij się dzięki zerknięciu przez ramię,
    2. Podejmij decyzję, czy możesz wykonać manewr wyprzedzania
    3. Włącz kierunkowskaz
    4. Wykonaj manewr (zmiany pasa ruchu)
  • Porada: Wyprzedzanie na drodze dwupasmowej: Gdy masz zamiar zmienić pas ruchu, wyprzedzić pojazd, możesz ułatwić sobie wykonanie tego manewru poprzez obserwowanie otoczenia, tzn. pojazdów, które aktualnie wyprzedają. Obserwuj lusterko, uchwyć w nim samochód, który będzie wyprzedzał, za którym  jest wolne miejsce, a gdy przejedzie, zmień pas ruchu, wtedy na pewno nikogo nie będzie w martwym polu.
  • Manewr wyprzedzania powinien odbyć się szybko i zdecydowanie

Prędkość jazdy

Sugerujemy, aby prędkość jazdy samochodem, jeśli natężenie ruchu i warunki pogodowe to umożliwiają, była bliska maksymalnej dozwolonej prędkości na danej drodze.

Pamiętajmy, że poruszanie się zgodnie z ograniczeniami prędkości, również tej niewielkiej (np. 30km/h) nie będzie właściwe i bezpieczne jeśli droga będzie oblodzona, czy okolica spowita bardzo gęstą mgłą.

Zawsze pamiętajmy o dostosowaniu prędkości do aktualnych warunków.

Limity prędkości w Polsce dla samochodów osobowych, motocykli i ciężarowych do 3,5t
Rodzaj drogiSamochody, Motocykle,
Ciężarowe do 3,5t
W trakcie holowania

Strefa zamieszkania 20 km/h
Obszar zabudowany 50 km/h pomiędzy 500–2300
60 km/h pomiędzy 2300–500
30 km/h
Droga poza obszarem zabudowanym 1-jezdniowa 90 km/h 60 km/h
2-jezdniowa 100 km/h
Droga ekspresowa 1-jezdniowa
2-jezdniowa 120 km/h
Autostrada 140 km/h 60 km/h

 

Zasady i prawidłowe nawyki podczas hamowania

Hamowanie - Jak prawidłowo hamować samochodem?

  • Hamowanie powinno przebiegać w sposób płynny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg. Aby to osiągnąć, stosujmy się do kilku poniższych zasad
  • Będąc w ruchu ulicznym starajmy się przewidywać jakie manewry mogą wykonać inni użytkownicy dróg, co pozwoli uniknąć konieczności awaryjnego hamowania
  • Zachowujmy bezpieczny i odpowiedni odstęp. W korku lub jadąc wolno odstępy powinny być niewielkie, jednak jeśli jedziemy autostradą odstępy powinny być zdecydowanie większe.
  • Dobrym nawykiem kierowcy jest zerknięcie do lusterka w trakcie gwałtownego hamowania
    Sytuacja 1: Gdy mocno hamujemy, a nic za nami nie jedzie możemy użyć pełnej mocy, jeśli jednak inny pojazd podróżuje za nami, a my mamy zapas do kolejnego samochodu lub przeszkody, powinniśmy tak zoptymalizować / zminimalizować siłę hamowania, aby pojazd za nami także miał szansę wyhamować
  • Hamowanie powinno odbyć się w sposób oczywiście skuteczny, jednak z możliwą jak najmniejszą, jednostajną siłą hamowania.
    Sytuacja 2:
    Warto pamiętać, że bardzo częstym powodem kolizji nie jest np. wtargnięcie pieszego czy zwierzęcia na jezdnię, a nadmierna, nieadekwatna do sytuacji moc hamowania co powoduje najechanie na nas pojazdu znajdującego się bezpośrednio za nami, lub kolejnego z tyłu.
    Sytuacja 3:
    Jadąc autostradą lewym pasem, widząc przed sobą wyprzedzające się ciężarówki, zdecydowanie wcześniej zdejmijmy nogę z gazu lub delikatnie przyhamujmy, zamiast podjeżdżać pod zderzak i gwałtownie hamować.
  • Hamowanie awaryjne - powinniśmy wyrobić sobie nawyk, że w przypadku gwałtownego hamowania (np. na autostradzie) włączamy światła awaryjne, aby ostrzec nadjeżdżające samochody przed niebezpieczeństwem (nowsze samochody posiadają funkcję, która w przypadku gwałtownego hamowania powoduje zapalenie świateł stopu w sposób migający)
  • Hamowanie silnikiem
    Sytuacja 4: W warunkach górskich, gdzie droga przez dłuższy odcinek opada, a my jedziemy w dół, pamiętajmy, aby hamować silnikiem (tzn. poprzez wrzucanie niższych biegów - obroty silnika będą większe, a opór również). Nawet lekkie lecz ciągłe trzymanie nogi na hamulcu powoduje, że tarcze hamulcowe mocno się rozgrzeją, co za tym idzie, że skuteczność hamowania diametralnie spadnie (również zużycie tarcz i klocków hamulcowych w tym przypadku jest znaczące).
    Można zastosować zasadę: Zjazd z góry powinien odbyć się na tym samym biegu co wjazd pod górę.
  • Hamowanie biegami –  proces hamowania polegający na redukcji biegów (wrzucanie coraz niższych biegów). Hamowane biegami często stosujemy zimą, gdy jezdnia pokryta jest śniegiem lub jest oblodzona, a w takich warunkach taka technika hamowania potrafi być skuteczniejsza od naciśnięcia hamulca (nawet w samochodach z systemem ABS, który tak naprawdę wydłuża proces hamowania).

Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną

O czym pamiętać będąc na skrzyżowaniu ze światłami?

  • Ruszanie ze świateł - gdy zapali się światło zielone, idealnym byłoby, aby wszyscy kierowcy w kolumnie w jednym momencie ruszyli spod świateł. Oczywiście to niemożliwe, jednak dążmy do ideału. Każde opóźnienie kolejnego pojazdu powoduje, że przez skrzyżowanie przejedzie mniej samochodów.
    Stojąc na światłach nie podjeżdżajmy jednak zbyt blisko pod poprzedzający samochód, a gdy zielone światło zapali się, dzięki luce przed poprzedzającym nas pojazdem będziemy mogli wcześniej i płynniej ruszyć
  • Przejazd przez skrzyżowanie ze światłami - Zbliżając się do skrzyżowana z sygnalizacją świetlną, na którym pali się od dłuższego czasu zielone światło, dobrym nawykiem jest zwiększenie prędkości w momencie krytycznym - tzn. wtedy, gdy podejmiemy decyzję o przejeździe (zbyt mało miejsca na wyhamowanie, a w tej samej chwili zapali się światło żółte)
  • Opuszczanie skrzyżowania - podczas dużego natężenia ruchu, przed wjazdem na skrzyżowanie, musimy się upewnić czy na pewno je opuścimy (np. korek, lub zamknięty przejazd kolejowy za skrzyżowaniem)

Wyważona kultura i uprzejmość na drodze, Przewidywanie, Myślenie za innych

  • Nie tylko w życiu codziennym powinniśmy stosować się do podstawowych zasad kultury i bycia uprzejmym. Będąc na drodze te zasady również obowiązują
    Gdy możesz, ustąp miejsca
    Przykład 1:
    Jeśli jedziemy prawym pasem ruchu na drodze dwupasmowej, gdy lewy pas jest wolny, a widzimy pojazd na pasie do włączania się do ruchu, należy bezwzględnie ustąpić mu miejsca i zjechać na lewy pas, co umożliwi mu płynny wjazd. W innych krajach np. w Niemczech za brak "wpuszczenia" w ten sposób pojazdu na drogę dwupasmową, jeśli lewy pas jest wolny dostaniemy po prostu mandat - co popieramy
  • Podziękowania - gest podziękowania powinien odbywać się poprzez podniesienie ręki, natomiast używanie świateł awaryjnych do tego celu naszym zdaniem jest niewłaściwe. A tak naprawdę, to, że ktoś nas "wpuścił" - jeśli sytuacja mu to umożliwiła - powinno być normą.
    W Polsce przyjęło się dziękowanie światłami awaryjnymi, brakuje tylko kolejnego dziękowania, za to że ktoś nam podziękował. Podniesienie dłoni w górę w zupełności wystarczy w ramach podziękowania, jeśli ktoś nie zauważy, nic się nie stanie. Świateł awaryjnych używamy gdy pojazd uległ awarii, a znajduje się na jezdni lub w przypadku ostrzeżenia o awaryjnym hamowaniu
  • Daj sygnał - Jeśli chcesz kogoś "puścić", np. gdy włącza się do ruchu wyjeżdżając z posesji, bądź niewielkiej drogi podporządkowanej skręcając w prawo, daj mu znać wcześniej np. poprzez nawiązanie kontaktu wzrokowego i pokazanie gestu dłonią lub "mrugnij" światłami" (nie jest to dozwolone, jednak nikt za to mandatu pewnie nie dostanie).
  • Jazda na suwak / Jeden za jednego - W przypadku zwężenia jezdni z dwóch pasów do jednego, dobrym nawykiem jest jazda na tzw. zakładkę czyli jeden samochód z jednego pasa, następnie drugi z drugiego. W takim przypadku powinniśmy zajmować obydwa pasy prawie do momentu, w którym ma miejsce zwężenie. Zajmowanie tylko jednego pasa kilkaset metrów przed zwężeniem wbrew pozorom jest niewłaściwe, tym samym ciąg samochodów/korek rozciąga się np. przez 2km, a nie 1,5km, co może powodować kolejne blokady wcześniejszych skrzyżowań. Stosowanie się do tej uznanej, uregulowanej zasady, przełoży się, że staniemy się bardziej kulturalni również w innych sytuacjach drogowych. Jazda na suwak pozwala także upłynnić ruch i uniknąć zatrzymania, ponieważ dokładnie jest określone, gdzie nastąpi zmiana pasa ruchu
  • Zbytnia uprzejmość - Jeśli chcemy "puścić" pojazd skręcający np. w lewo, który wjeżdża z dogi podporządkowanej, zastanówmy się czy jest sens zwalniać czy zatrzymywać się skoro np. z przeciwka jadą samochody
    Nadmierna kultura na drodze nie jest zawsze właściwym rozwiązaniem. Jeśli jedziemy samochodem niedzielnym popołudniem, a natężenie ruchu jest niewielkie, nie ma sensu zatrzymywać się i "puszczać" pojazd, skoro za moment spokojnie, bez komplikacji włączy się do ruchu
  • Kolejny, dość specyficzny przykład to zatrzymanie się przed przejściem dla pieszych na drodze dwujezdniowej, gdy widząc w lusterku, że na lewym pasie pędzi samochód, który nie zamierza się zatrzymać. Wtedy, aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji my też nie powinniśmy się zatrzymać przed przejściem.
    Niektóre z wymienionych porad są na granicy z przepisami ruchu drogowego, jednak bezpieczeństwo i unikanie sytuacji niebezpiecznych jest priorytetem.

Parkowanie samochodu - Porady

Zatrzymywanie i Parkowanie

  • Na parkingu (placu) starajmy się parkować w równych odległościach od linii, aby inni kierowcy swobodnie mogli wysiąść i wsiąść do samochodu. Niby błaha sprawa. Jednak jeśli tylko jeden samochód będzie zaparkowany na linii, każdy kolejny będzie musiał być zaparkowany w nieodpowiedni sposób
  • Parkowanie wzdłuż jezdni - pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego odstępu przed i za innym pojazdem. Odstęp powinien być na tyle duży, aby samochód, który chce wyjechać miał dostateczną ilość miejsca. Jednak z drugiej strony odstępy nie powinny być zbyt duże, by nie marnować i tak już niewielu miejsc parkingowych
  • Parkowanie i zatrzymywanie w bezpiecznym miejscu - nie wszędzie są znaki z zakazem zatrzymywania się. Jeśli chcemy zatrzymać/zaparkować pojazd wzdłuż jezdni, zróbmy to tylko tam, gdzie nie będziemy utrudniać ruchu innym pojazdom
  • Porada: Parkowanie prostopadłe przodem w przypadku braku miejsca na manewr: W takim przypadku, np. jeśli wjeżdżamy na konkretne miejsce parkingowe, bądź do garażu, a miejsca wokół jest niewiele, dobrym sposobem będzie skręt w kierunku miejsca parkingowego, jednak nie centralnie lecz z najazdem na dalszą krawędź (garażu, miejsca parkingowego). Następny krok to cofnięcie i swobodne wjechanie na wprost.
  • Zatrzymywanie się na autostradzie: Pamiętajmy, że na autostradzie nie można zatrzymywać się bez powodu, a jeśli mamy awarię - koniecznie włączmy światła awaryjne i postawmy trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości przed samochodem
  • Trójkąt ostrzegawczy - ile metrów od samochodu? - Na autostradzie lub drodze ekspresowej odległości 100 m (przeciętnie ok. 120 kroków), Poza obszarem zabudowanym 30–50 m, W obszarze zabudowanym - bezpośrednio za samochodem. Aby sygnalizować postój pojazdu z powodu awarii lub wypadku pamiętajmy także o włączeniu świateł awaryjnych.'
  • Zatrzymani przez Policję - nawet najlepszym kierowcom zdarzy się złamać przepisy ruchu drogowego. Czy jednak zawsze Policja zatrzymuje nas w bezpiecznym miejscu?
    Sytuacja: Pędzimy po drodze dwupasmowej, łamiąc przy okazji ograniczenie dozwolonej prędkości, a na nasze nieszczęście, za nami jedzie nieoznakowany pojazd Policji. Wyprzedza nas i każe natychmiast się zatrzymać. Nie mamy więc wyjścia i to robimy. W takiej sytuacji oczywiście dostaniem mandat za przekroczenie dozwolonej prędkości. Jednak często zdarza się, że zatrzymanie odbywa się w dowolnym miejscu na poboczu, które nie zawsze jest bezpieczne. Może warto (po wypisaniu mandatu) zwrócić uwagę Policji, aby zatrzymanie odbyło się w miejscu bezpiecznym, najlepiej na najbliższym parkingu, bądź zatoczce, tak jak to odbywa się w innych krajach (np. Niemcy)

Ostrzegaj innych kierowców przed niebezpieczeństwem

Sytuacja: Tutaj za przykład możemy podać podróż nocą przez las. Gdy zauważymy stado zwierzyny leśnej np. dzików czy gałąź na drodze na skutek wcześniejszej wichury, której prawie nie widać, warto ostrzec nadjeżdżających z przeciwka kierowców, którzy zaraz znajdą się w niebezpiecznym miejscu poprzez włączenie świateł awaryjnych czy "pomruganie światłami długimi"

Jazda na światłach dziennych

  • Niestety w Polsce obowiązuje ten przepis. Nasz wzrok w końcu przyzwyczaił się, że zwracamy uwagę tylko na pojazdy, które mają włączone światła dzienne. Warto pamiętać, że rowerzyści nie posiadają takich świateł. A może się zdarzyć, że ktoś po prostu zapomni je włączyć, taki pojazd też powinniśmy zauważyć.
  • Na koniec, rzecz oczywista, jednak czasem umyka. Gdy zapada zmrok lub są trudne warunki atmosferyczne (pada deszcz, śnieg) powinniśmy włączyć światła mijania (Światła do jazdy dziennej świecą tylko z przodu samochodu).

Błędy oraz złe nawyki za kierownicą

  • Nie wolno przyspieszać, gdy inny pojazd nas wyprzedza
  • w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, więc jeśli znajdujemy się na drodze dwujezdniowej powinniśmy jechać prawą jezdnią
  • Nie powinniśmy jechać w tzw. trójkącie cienia / martwym polu tzn. na drodze dwujezdniowej będąc na lewym pasie ruchu nie powinniśmy jechać z tą samą prędkością co pojazd po prawej. Trójkąt cienia to miejsce mniej więcej w połowie pojazdu obok, inaczej zwane martwym polem, wtedy stajemy się niewidoczni dla kierowcy prowadzącego samochód obok
  • Nadmierne i nieadekwatne do warunków atmosferycznych używanie świateł przeciwmgłowych (pot. przeciwmgielnych) - często niestety zdarza się, że kierowcy włączają światła przeciwmgłowe, gdy nie powinny się one świecić. Wtedy oślepiamy silnym czerwonym światłem kierowców, którzy jadą za nami. A także możemy również nie zauważyć świateł hamowania, które "zleją się" z światłem przeciwmgłowym (choć większość samochodów posiada 1 światło przeciwmgłowe).
    Kiedy powinniśmy zatem włączyć światła przeciwmgłowe? Przepisy ruchu drogowego mówią, że jeżeli widoczność jest mniejsza niż 50 metrów - włączamy światła przeciwmgłowe, a gdy przejrzystość powietrza zwiększy się - należy je wyłączyć
  • Świateł awaryjnych nie należy uruchamiać podczas holowania, zarówno w pojeździe holującym jak i holowanym.

Czego jeszcze z pewnością nie wolno, gdy prowadzimy samochód

  • Nie wolno prowadzić po spożyciu alkoholu (przepisy w Polsce: Stan po spożyciu od 0,2‰ do 0,5‰ - wykroczenie, Stan nietrzeźwości - powyżej 0,5‰ - przestępstwo)
  • Nie wolno rozmawiać przez telefon z ręką przy uchu
  • A przede wszystkim, nie wolno pisać sms'ów i przeglądać internetu na smartfonie. Telefon w dłoni, a w szczególności czytanie newsów, pisanie smsów, przeglądanie facebook'a to jedno z większych zagrożeń bezpieczeństwa na współczesnych drogach! Jeśli stojąc na światłach, zauważymy, że w samochodzie obok nas kierowca trzyma w dłoni telefon, spójrzmy na niego i pogroźmy mu palcem,  jednak zróbmy to z uśmiechem na twarzy, wtedy skuteczność z pewnością wzrośnie. Pilnujmy i edukujmy się nawzajem!
  • W sytuacji, gdy inny kierowca popełni "błąd", np. wymusi pierwszeństwo, zajedzie drogę, używa telefonu, czy nie używa kierunkowskazów,w takich sytuacjach, jeśli to możliwe zwróćmy mu uwagę (*w odpowiedni sposób - patrz punkt wyżej), być może niektórzy są nieświadomi, że postępują niewłaściwie.

Właściwe nawyki i obowiązki kierowcy

  • Zachowuj bezpieczny odstęp - przepisy ruchu drogowego dla pojazdów osobowych nie określają jaki powinien być odstęp pomiędzy jadącymi samochodami. Jednak warto o nim pamiętać, a odległość pomiędzy pojazdami znajdującymi się w ruchu powinniśmy mierzyć w sekundach, a nie w metrach. Taka zasada spowoduje, że odległość między pojazdami wydłuża się wraz ze wzrostem prędkości.
    - W normalnych warunkach drogowych bezpieczny odstęp między autami to ok. 2 sekundy
    - W gorszych warunkach, np. gdy pada deszcz, śnieg lub jest mróz to ok. 3 sekundy
  • Jeździj w pasach bezpieczeństwa (również na tylnych siedzeniach)
  • Zwracaj uwagę na świecące się kontrolki na desce rozdzielczej
  • Wciśnij pedał sprzęgła, gdy zapalasz silnik
  • Staraj się być pewny siebie, gdy prowadzisz samochód

Długa podróż samochodem. O czym warto pamiętać i co zabrać ze sobą?

  • Zaplanuj przebieg trasy
  • Poza nawigacją gps zabierz zwykłą mapę samochodową
  • Bądź wyspany i wypoczęty
  • Sprawdź stan pojazdu (uzupełnij płyny, sprawdź: oświetlenie, ogumienie - stan bieżnika, stan wycieraczek, przejrzystość szyb, ciśnienie w oponach, stan techniczny koła zapasowego, podnośnika samochodowego)
  • Właściwie zabezpiecz bagaż przed przesuwaniem podczas podróży
  • Sprawdź bieżące utrudnienia i występowanie ewentualnych robót drogowych na przebiegającej trasie podróży, a w razie konieczności, możesz ją wtedy zmienić (np. na oficjalnych stronach internetowych zarządców dróg) Polska: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (www.gddkia.gov.pl)
  • Sprawdź jakie poniesiesz opłaty za drogi
  • Zabierz stosowną ilość płynów i coś energetycznego do zjedzenia. Jednak oczywiście zawsze możesz zatrzymać się na stacji, wypić kawę i zjeść coś gorącego
  • Przygotuj się do podróży pod względem turystycznym - możesz wcześniej zdobyć informacje czy znajduje się coś ciekawego na zaplanowanej trasie,  krótki postój wraz z zobaczeniem czegoś interesującego będzie miłym urozmaiceniem
  • Jeśli wybierasz się za granicę sprawdź obowiązujące ograniczenia prędkości i inne przepisy
  • Wybierając się w długą podróż samochodem za granicę warto wykupić ubezpieczenie, które zagwarantuje w przypadku awarii samochodu, jego naprawę, holowanie i transport, a nawet także nocleg.
  • Sprawdź czy zabrałeś wszystkie niezbędne dokumenty

Wygodna i optymalna pozycja za kierownicą, Ubiór, Komfort  podróży samochodem

  • Ważne, aby prowadząc samochód czuć się komfortowo. Po pierwsze, przed podróżą samochodem należy w odpowiedni sposób ustawić fotel kierowcy, lusterka i dostosować wysokość kierownicy (jeśli to możliwe). Jazda "z głową" na przedniej szybie z pewnością nie poprawia bezpieczeństwa i nie jest wygodna.
  • Druga ważna rzecz, to odpowiednie obuwie (z pewnością nie będą to klapki, czy buty na wysokim obcasie, jeśli już, weźmy odpowiednie obuwie na zmianę).
  • Odpowiedni ubiór
    Przykład 1: Jadąc w okresie zimowym w dłuższą podróż, radzimy aby nie prowadzić samochodu przez kilka godzin w grubej kurtce, czapce i rękawiczkach. Oczywiście, w zimie, gdy zapalamy samochód w środku pojazdu też jest zimno. Jednak co stoi na przeszkodzie, aby po kilkunastu minutach jazdy - gdy z ogrzewania samochodu popłynie wreszcie ciepłe powietrze -  zatrzymać się na parkingu lub stacji, zdjąć co zbędne i krępujące ruchy, a następnie kontynuować podróż w komfortowym ubraniu.
  • Odpowiednia temperatura wewnątrz samochodu to 19-22 stopni Celsjusza.
  • Jeśli powinniśmy jeździć w okularach - nie zapomnijmy o nich, a także zadbajmy, aby okulary przeciwsłoneczne zawsze były w samochodzie, szczególnie gdy słońce jest nisko - zimą i latem, gdy często intensywnie świeci.
  • Spokojna, pozytywna muzyka płynąca z radia z pewnością też nam nie zaszkodzi, a nastroi optymistycznie.

Doskonalenie techniki jazdy / Karting

Doskonalenie techniki jazdy, Symulowanie sytuacji niebezpiecznych w bezpiecznych warunkach

Dobrym sposobem, aby w bezpiecznych warunkach przekonać się co to "poślizg" będzie wizyta na torze kartingowym. Jazda gokartem to połączenie przyjemności, dobrej adrenaliny, doskonalenia umiejętności w odpowiednim miejscu zarówno dla młodszych jak i starszych.

Inny sposób to uczestnictwo w specjalnych kursach techniki jazdy (np. hamowanie na śliskiej nawierzchni, aquaplaning - utrata przyczepności).

Także nie mamy nic przeciwko młodym osobom, którzy zimową porą jadą na zaśnieżony opuszczony, stary parking, czy betonowy plac i bawią się (doskonalą) w poślizgi i z nich wychodzenie.

Jazda samochodem podczas dużego natężenia ruchu, Nerwowość, Korki, Ułatwienia za pomocą technologii

Łatwo powiedzieć, aby zawsze zachować spokój za kierownicą. Jednak postarajmy się. Natomiast korków na drodze możemy spróbować uniknąć np. dzięki aplikacji Google Maps, która powie, po wyznaczeniu trasy, gdzie na zaplanowanej trasie jest korek i jak - jeśli to opłacalne - go ominąć. Google Maps pomoże nam również przeliczyć aktualny czas podróży, więc możemy także sprawdzić np. godzinę/pół przed planowaną podróżą, ile według obecnego natężenia ruchu zajmie nam dojazd do punktu docelowego i wówczas jeśli czas jazdy będzie większy niż zwykle (objazdy, korki) wyruszyć po prostu wcześniej (Mapy Google możemy oczywiście zainstalować na smartfonie, a jeśli nie mamy bieżącego dostępu do internetu istnieje możliwość wcześniejszego ściągnięcia wybranego przez nas obszaru i korzystania z Map Google offline).

Dążmy do tego, aby jazda samochodem była przyjemnością, dopóki nie dogoni nas pędząca technologia i wejdą w życie samochody, gdzie kierowca będzie już niepotrzebny. Jednak miejmy nadzieję, że szybko to nie nastąpi!

Szerokiej Drogi!

Porady

Co należy wiedzieć o myjniach bezdotykowych, żeby nie przepłacić

Korzystanie z myjni bezdotykowej to w powszechnym przeświadczeniu najtańszy i jednocześnie najszybszy ze sposobów na umycie samochodu. Czy jednak w ...

Giełda samochodowa - czyli jak i gdzie szukać auta?

Nadchodzi czas, gdy stajemy przed dylematem, auto nowe czy auto używane? Jeżeli to drugie, to gdzie go szukać? Może moto gi...

Spalanie paliwa, a moc silnika

W czasach kryzysu gospodarczego i rosnących cen paliw, każdy z użytkowników czterech kółek liczy złotówki. Jeśli już mamy auto i ni...