Wieści dochodzące z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego mogą przerażać. Statystyki związane ze zdawalnością „nowej” teorii są bowiem zadziwiająco złe. O przyczynach tego stanu rzeczy rozmawiamy z egzaminatorem z ośrodka w Katowicach. O drogach na rozwiązanie „teoretycznego” problemu – z Łukaszem Lisowskim ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy ECODRIVE.
- Statystyki? Może te z ostatnich kilku dni. Podczas, gdy zdawalność egzaminu w jego wcześniejszej formie utrzymywała się na poziomie 80%, z nową teorią radzi sobie jedynie 17%. – mówi egzaminator z katowickiego ośrodka, który chce pozostać anonimowy. Kiedy pytamy o przyczyny takiego stanu rzeczy, mówi nam przede wszystkim o braku realnej znajomości przepisów, niezbędnej w sytuacji, kiedy nie ma już możliwości zdania testu „na pamięć”.
Zdaniem egzaminatora nowa teoria jest… prostsza. – Kiedy znamy przepisy nie ma konieczności kucia na pamięć. Wręcz przeciwnie, odpowiedzi udzielamy pewnie i intuicyjnie. Tak samo, jak powinniśmy robić to na drodze w rzeczywistym spotkaniu z sytuacja znaną z egzaminacyjnych ćwiczeń.
Nasz rozmówca przyczyny problemów dopatruje się także w obecnych systemach szkolenia, zorientowanych do tej pory jedynie na zdany egzamin, nie na rzetelną naukę.
Zdanie to podziela zresztą Łukasz Lisowski, instruktor w Szkole Bezpiecznej Jazdy Ecodrive. – Zajęcia teoretyczne w wielu szkołach prowadzone są bez uwzględnienia zasad przyswajania i interpretowania przepisów ruchu drogowego. Prawo o ruchu drogowym jak każde prawo jest trudną materią, ale wykładowca-instruktor musi wpajać kursantom od samego początku świadomość ważności wiedzy teoretycznej, pod kątem jej wykorzystania praktycznego na drodze. Czasem moi kursanci dziwili się, że w naszej szkole teorię naprawdę trzeba zaliczyć, aby rozpocząć jazdy. Że wymagam od nich rzetelnego zaznajomienia się z przepisami. Myślę, że docenili to na drodze, także podczas egzaminu praktycznego, który częściej niż przez stres i „nastawienie” egzaminatora oblewa się przez ignorancję i brak znajomości przepisów. To jednak często wina ośrodków szkoleniowych, które lekceważą wagę teorii i nie poświęcają jej wystarczającej uwagi. Można mieć więc nadzieję, że nowa sytuacja stanie się bodźcem do zmiany tej tendencji.
Choć nowa formuła egzaminu może wywoływać kontrowersje, warto wspomnieć, iż do tej pory zdecydowaną bolączką egzaminowanych była część praktyczna. Być może dzięki doskonałemu opanowaniu teorii statystyki z obydwu części testu, prędzej czy później, okażą się bardziej optymistyczne.
Zakaz wjazdu dla aut z silnikami diesla. Czy Polska będzie następna?Władze dużych miast Europy oraz Ameryki Północnej zapowiedziały, że do 2025 rok... |
Bezobsługowa wypożyczalnia samochodów - CarSharing w Warszawie!Można twierdzić, że większość warszawiaków zna system wypożyczania rowerów miejskich Verturilo. Od 1 marca do 30 li... |
Autogaz ratunkiem na smogDramatycznie pogarszająca się jakość powietrza w polskich miastach stanowi jasny sygnał do ... |